KAPCSOLAT
  • Magyar
  • Gyakran ismételt kérdések az RPO-ról (GY.I.K.)

    Szerző: 
    MPS
    |
    2024.01.23.

    Mire jó az RPO, azaz a kiszervezett toborzási folyamat?

    • Az RPO egy optimális megoldás megnövekedett toborzási igények, speciális szakértelmet vagy komplex megközelítést igénylő projektek professzionális rendszerben történő megvalósítására, ahol a toborzási folyamat részben vagy teljeskörűen kiszervezésre kerül az adott szakterület specialistájának. A fentiek mellett szintén javasolt RPO szolgáltatót igénybe venni, amennyiben metrikákra épülő toborzás létrehozása a cél.

    Milyen előnyökkel jár, ha egy vállalat RPO szolgáltatót von be a toborzási folyamataiba?

    • Az RPO szolgáltató bevonásával jelentős időt és költséget takarít meg a megrendelő, nem beszélve az iparági tudásról, amit a szolgáltató elsajátított az évek során. Nem mehetünk el szó nélkül a fókusztartás mellett sem, hiszen a kiszervezett toborzással a nyitott pozíciók megfelelő jelöltekkel történő feltöltése során az egyéb kiemelt HR feladatokra visszakerülhet a megfelelő fókusz.
    • Ugyanakkor fontos azt is megjegyezni, hogy csak akkor jár előnyökkel az RPO szolgáltató bevonása, ha nem csak self-made módon állítja magáról az adott vállalat, hogy már látott hasonló bevezetést, hanem valós gyakorlati tapasztalata is van a kérdésben. Ne féljünk referenciát kérni, hiszen fontos, hogy megfelelően válasszuk ki a szolgáltatót!

    Mikor gondoljak az RPO-ra, mint toborzás támogató megoldásra?

    • ✔ Fix vagy időszakosan megnövekedett, komplex megközelítést igénylő feladatok / toborzási igények esetén (pl. recruitment rendszer építés, fejlesztés, kapacitás bővítés)
    • ✔ Transzparens mutatószámokkal merhető toborzási tevékenység
    • ✔ Klasszikus kapacitásbővítés esetén, pl. GYES pótlás, túlterhelt toborzási csapat, valamilyen toborzási szaktudás hiánya esetén
    • ✔ Speciális iparági tudást kell behozni a toborzási és kiválasztási folyamatba
    • ✔ Nem tervezhető toborzási költségek szabályozott formában és tervezhetőbb rendszerben történő megvalósítása esetén
    • ✔ A toborzási szolgáltatók költsége nehezen tervezhető vagy a HR budget jelentős része a klasszikus munkaerő-közvetítési vállalatokra megy el
    • ✔ Ha fontos a minőség mellett a megfelelő időbeli mutatók megtartása is
    • ✔ Gondolhatunk akkor is RPO bevonására, ha a szervezeten belül nincs toborzással foglalkozó kolléga
    • ✔ RPO ügynökségben kell gondolkodjunk, ha bizonyos pénzügyi (tőzsdei) és erőforrás mutatók miatt nem bővülhet a vállalat
    • ✔ Szolgáltató bevonás merülhet fel, amennyiben tudom azt, hogy a felmerülő toborzási igény nem marad meg hosszútávon

    Hány pozíciótól éri meg RPO megoldást igénybe venni?

    • Minimum havi 5 pozíció, és e fölött már megéri kialakítani a rendszert, ha komplex megoldásról beszélünk.
    • Sourcing típusú szolgáltatások esetén akkor is érdemes elindítani a folyamatot, ha 1-2 pozíció típusból magasabb létszámigény merül fel.

    Hogyan tudom mérni az RPO szolgáltatás sikerességét?

    • Erre az MPS komplex mérőszámait kell előhívni. Mind mennyiségi, mind minőségi és sebességi mutatók kapcsán többféle riportolási struktúrát tudunk testre szabni a stakeholderek igényeinek megfelelően.

    Mi a 3 legfontosabb mutató, amit mérnem kell?

    3 mutatót nagyon nehéz meghatározni, a komplexitás miatt, illetve mindenkinek másra lesz szüksége a toborzás jellegét tekintve. Azonban, ha 3 vizsgálandó metrikát említenem kell, akkor azok a következők:

    • Time to Hire: mert mindenki arra kíváncsi a menedzsmentben, hogy tegnapra betöltöttük-e a pozíciót
    • Aktív toborzási források teljesítménye: mert a HR toborzásra szánt költségvetését a jövőben ezekre a trendekre alapozva tudom strukturálni
    • Submitted / Qualified candidate ratio: azaz, hogy dolgozik együtt a Hiring Manager és a Recruiter, avag ykiemelten jól előszűrt jelölteket küld-e a toborzóm a szakterület vezetőnek

    Leinterjúztathatom-e / kiválaszthatom-e a vállalatunkhoz kiszervezett erőforrást?

    • Kifejezetten javasoljuk, hogy történjen meg a megfelelő toborzó vagy sourcer kiválasztása. Nem csak a személyiséget, de az iparági tudást is fontos, hogy teszteljük!

    Mennyibe kerül az RPO szolgáltatás?

    • Az RPO szolgáltatás árazása menedzsment díjból és sikerdíjból áll. A menedzsment díj a kiközvetített szakemberek szaktudásától és szenioritási szintjétől egyaránt függ. A mennyibe kerül kérdést nem kikerülve, a projekt jellegéhez és volumenéhez igazított az árazás. A menedzsment, azaz havi átalány díj mértékét csökkenthetjük a sikerdíj mutatók bevonásával és azok mértékének megnövelésével. A sikerdíjak általában 2-3%-tól 12%-ig kerülnek megállapításra.

    SLA és KPI mutatók kialakítását hogyan határozzuk meg?

    • Az RPO ügynökségek kialakított rendszerekkel dolgoznak a projekt sikerét legmagasabb szinten figyelembe véve. A KPI (Key Performance Indicator) és SLA (Service Level Agreement) mutatókra kérjük a javaslatot a szolgáltatótól.

    Hogyan illesszem a folyamataimba az RPO-s kollégát, hogy hatékony legyen az együttműködés?

    • Minden körülmények között igyekezzünk az RPO-ban dolgozó kollégát teljes értékű csapattagnak tekinteni, de kerüljük a mikro menedzsmentet. Az esetek szinte teljes egészében a stakeholdereink jobb, ha belsős kollégaként tekintenek a bevont erőforrásra.

    Hogyan alakítjuk ki az RPO csapatot?

    • A csapat kialakítása minden esetben szoros együttműködésben a partner vállalattal, a toborzási stratégiai tervezés következő lépéseként kerül kialakításra.
    • A csapat kialakításánál figyelembe vesszük a projekt méretét, a toborzási időkorlátokat, a kulcsterületek és szereplők igényeit továbbá az általános prioritásokat.
    • A rendszernek rendkívül agilisnak, rugalmasnak és skálázhatónak kell lennie. Minden körülmények között a stratégiában meghatározott mérföldkövek betartását kell szem előtt tartania.

    Csak sourcing szolgáltatásra is igénybe vehetek RPO megoldást?

    • Számos sourcing típusú szolgáltatás is rendelkezésre áll az RPO szolgáltatóknál, így a projektek pontos ismeretében érdemes speciális megoldást keresni.

    Mitől hatékonyabb az RPO szolgáltatás, mint egy normál munkaerőközvetítő ügynökségi együttműködés?

    • Az RPO szolgáltatók számos terület specialistáiként a vállalati partnerekkel folyamatos együttműködésben támogatják a folyamataikat belsős kollégák jogosultságaival felvértezve. Ez jelentősen gyorsítja és egyszerűsíti a folyamatokat. A szolgáltatás ellenértéke mind rövid, mind hosszútávon kiszámítható költségek tervezhetősége miatt.

    Milyen területeken indíthatok el RPO-t?

    • Gyakorlatilag nincs megkötés és sikerességi vagy sikertelenségi mutató erre a kérdésre. Mindenhol el lehet indítani a szolgáltatást. Ami mindenképp kiemelendő, hogy olyan szolgáltatót kell választani, aki annak az iparágnak /ágazatnak vagy szektornak a specialistája.

    Ki készíti el a toborzási stratégiát az RPO-hoz kapcsolódóan?

    • Az RPO toborzási stratégiáját a szolgáltatási menedzser készíti közösen az eszkalációs piramisban kijelölt vállalati oldali párjával.

    Csak az RPO-ban dolgozó kollégák fognak egy pozíció halmazon dolgozni, vagy a belső kollégáinkat is rátegyem a projektre?

    • Azt javasoljuk, hogy 1 pozíció halmazzal 1 csapat/kolléga vagy vendor foglalkozzon, így egyszerűbb a rendszerek, felelősségek és mérések kialakítása. Ne feledkezzünk meg a költség oldalról, ami jelentősen megnövekszik a keresztbe foglalkozások során. A mikromenedzsment pedig ezeknél a folyamatoknál lesz a legerősebb, ami az esetek jelentős százalékában a projekt bukásával jár.
    Összes bejegyzés
    magnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram